Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte

Auteur Topic: Taalgebruik  (gelezen 4788 keer)

Offline GW-NL Admin

• Forumbeheerder
  • Bruin Café ganger
  • *
    • Bekijk profiel
    • GW-NL
Taalgebruik
« Gepost op: 15 mei 2012, 22:03:21 »
We zijn een Nederlands sprekend (en schrijvend) forum en verwachten daarom zo correct mogelijk Nederlands hier. Natuurlijk zijn er sommige algemeen geaccepteerde afkortingen, alternatieven en woorden die in een andere taal (engels) beter uitkomen maar als basis gaan we uit van de regel dat we geen overmatig gebruik van digi-taal accepteren. De moderators en forumbeheerders zullen de uiteindelijke beslissingen nemen over foutief taalgebruik.

Een kort overzicht van digi-taal

• Sms: Sms’ers korten woorden en hele zinnen extreem af. Voorbeelden: 7uvbjt (7 uur vanavond bij jou thuis), tlk2ul8er (talk to you later, ik spreek je later).
  • Msn: Msn-taal is vernoemd naar het veelgebruikte chat-programma MSN Messenger. Veel afkortingen, smileys en andere emoticons. Voorbeelden: beavj (ben er altijd voor je), mik (mam in kamer), ^_^.
  • Breezer: Vernoemd naar de Bacardi Breezer, een zoet alcoholhoudend drankje, populair bij bepaalde jongeren. De taal kenmerkt zich niet door afkortingen, woorden worden juist vaak verlengd. Andere kenmerken: hoofd- en kleine letters door elkaar en fonetische spelling. Voorbeelden: DiT izz BrEeZah Juh wEet tog!!! (Dit is Breezer, je weet toch!).
  • RC: Internet Relay Chat is een oude vorm om te chatten, vooral gebruikt door ervaren computer- en internetgebruikers. Veel afkortingen die internetters gebruiken, zijn Engelstalig, en oorspronkelijk afkomstig van IRC-gebruikers. Voorbeelden: IMHO (in my humble opinion, naar mijn bescheiden mening), RTFM (read the fucking manual, lees de verdomde handleiding).
  • L33t: een andere oude vorm van internettaal is leetspeak, van oudsher gebruikt door hackers en gamers. Deze taal maakt veelvuldig gebruik van cijfers en leestekens ter vervanging van letters. Voorbeelden: ph34/2 m`/ 1337 sk1llz (fear my leet skills, vrees mijn superieure vaardigheden).
  • In het algemeen wordt agressief, intimiderend en seksueel getint taalgebruik niet geaccepteerd en naar eigen inzicht bestraft door de GW-NL crew.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2012, 13:44:02 door GW-NL Admin »